Verkkokaupan hakukoneoptimoinnin sudenkuopat – vältä nämä virheet

Kun teet verkkokaupallesi hakukoneoptimointia, sinun tulee toteuttaa verkkokauppa järkevästi niin teknisesti, kuin käytettävyyttäkin ajatellen. Tänä päivänä ihmisillä on verkko-ostoksissa niin paljon valinnanvaraa ja mahdollisuuksia, että epälooginen tai hitaasti lataava verkkokauppa jätetään hyvinkin nopeasti ja siirrytään kilpailevaan kauppaan.

Tee kaupastasi siis optimaalinen, jotta maksimoit hakukonenäkyvyytesi lisäksi myös verkkokauppaostojen määrän ja rakennat tuottavan verkkokaupan. Ainakin näitä seuraavia asioita sinun tulee välttää, jotta onnistut.

1. Sosiaalisen median käyttämättä jättäminen

Sosiaalisen median käyttämättä jättäminen on yksi yleisistä virheistä, joita kauppias voi tehdä. Sosiaalinen media on loistava tapa pitää yhteyttä asiakkaisiin ja rakentaa suhteita. Sosiaalisen median mahdollisuudet toki ovat tänä päivänä hyvin rajallisia, tai ainakin huomattavasti heikennettyjä yrityksien näkökulmasta. Tämä johtuu siitä, että alustat ovat heikentäneet yrityksien luonnollista näkyvyyttä alustoilla.

Kohderyhmästäsi riippuen sinun pitäisi hyödyntää niitä sosiaalisia medioita, joissa potentiaalisimmat asiakkaasikin viihtyvät – eikä niitä, joita tykkäät itse käyttää. Esimerkiksi nuorten suosima TikTok voi olla monelle verkkokaupan hakukoneoptimointiinkin hyvä liikenteen lähde, sillä TikTokissa on edelleen mahdollista saada luonnollisesti todella suuria näyttökertamääriä.

On monia syitä, miksi sinulla ei ehkä ole läsnäoloa sosiaalisessa mediassa. Ehkä et vain ole vielä ehtinyt perustaa sitä. Tai ehkä olet ollut liian kiireinen keskittyessäsi yritystoimintasi muihin osa-alueisiin. Oli syy mikä tahansa, koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa somepresenssin rakentamista.

Alkuun sinun tulee tunnistaa, mikä some olisi yritystoiminnallesi paras ja lähteä vain kokeilemaan. Älä lannistu, vaikka ei heti tulisi onnistumisia. Onnistumiset saattavat tulla vasta viikkojen, kuukausien tai vuosien päästä. Testaa siis, mikä toimii ja mikä ei. Vaihda strategiaa lennosta aina ja pyri parempaan hyödyntäen AB-testausta (tässäkin asiassa).

2. Tuotekategoriasivujen optimoimatta jättäminen

Tuotekategoriasivujen optimoimatta jättäminen on yksi yleisistä verkkokauppiaan hakukoneoptimoinnin puutteista. Ajatellaan, että tuotteet ovat tärkeitä, mutta unohdetaan, että kaikki tuotteiden ja mm. tuotekuvausten optimointiin käytettävä aika saattaa myöhemmin muuttua turhaksi, jos tuote vaikka poistuu myynnistä tai muuten vain loppuu. Lisäksi Google yleensä tarjoaa mieluummin tuotekategoriasivua Googlen hakutuloksissa. Näin ihminen näkee useampia tuotteita yhdellä kertaa, eikä Googlenkaan tarvitse arpoa, mitä yksittäistä tuotetta se tarjoaisi hakijalle hakutuloksissaan yhteisen tuotekategoriasivun sijaan. Näistä syistä kannattaa keskittyä verkkokaupan hakukoneoptimoinnissa erityisesti tuotekategoriasivuihin.

3. Nopeusoptimoinnin tekemättä jättäminen

Et nopeusoptimoi verkkosivustoasi. Hyvin tehty nopeusoptimointi parantaa yleensä merkittävästi verkkokaupan hakukonesijoituksiasi Googlessa.

Miten verkkokaupan nopeusoptimointi sitten tehdään? Yksi helpoimpia tapoja on optimoida kuvat. Kuvien optimointi alkaa jo ennen niiden asettamista verkkokauppa-alustallesi. Kuvien pienentämiseen voit hyödyntää esim. Optimizillaa. Loput hoitaa yleensä verkkokauppa-alusta tai sen tuomat lisäosat.

Verkkokaupan nopeusoptimointiin on muitakin työkaluja, kuin vain kuvien optimointi. Verkkokauppiaana sinun kannattaa tehdä kaupastasi aina mahdollisimman kevyt myös teknisessä mielessä – näin sivusto on optimaalinen niin Googlen, kuin käyttäjienkin silmissä. Mikäli esimerkiksi jonkin toiminnallisuuden lisääminen verkkokauppaasi hidastaa kauppaa merkittävästi, kannattaa harkita sen pois jättämistä. Jollei se sitten tuo myyntiä jotenkin muuten todella merkittävästi enemmän. Mitä nopeamman kaupan rakennatta, sitä paremmin se myös löytyy Googlesta ja muista hakukoneista, kuten Bingistä.

4. Google Analyticsin hyödyntämättä jättäminen

Google Analyticsin ja muiden analytiikkaa auttavien työkalujen, kuten Google Search Consolen hyödyntämättä jättäminen. Näiden ilmaisten palveluiden avulla voit seurata kävijöitäsi, nähdä millä sivuilla he vierailevat, mitä kautta käyttäjät sivustollesi tulevat ja mitä he verkkokaupassasi tekevät. Analytiikka auttaa sinua verkkokauppiaana tunnistamaan pullonkaulat ja sudenkuopat – joka taas auttaa sinua eliminoimaan tuottamattomat jutut kaupassasi ja rakentamaan verkkokauppasi käyttäjäkokemuksestasi entistä paremman.

5. Huonosti suunniteltu verkkosivusto

Huono verkkosivuston suunnittelu, eli suunnittelun laiminlyönti voi olla kohtalokas virhe verkkokauppiaalle. Jos haluat rakentaa menestyksekkään verkkokaupan (esim. suositulla WordPressin WooCommercella), sinun on varmistettava, että sivustosi suunnittelu on hoidettu käyttäjäkokemus edellä, eli optimoitu niin mobiililaitteille, kuin pöytätietokoneille. Sinun tulisi ensisijaisesti harkita responsiivisen verkkokaupan suunnittelun käyttöä kiinteän leveyden suunnittelun sijaan. Responsiivisuuden ansiosta verkkokauppasi mukautuu eri näytön kokoihin ilman, että ulkoasua tarvitsee säätää manuaalisesti.

Samankaltaiset artikkelit

  • Mikä verkkokauppa-alusta on paras?

    Mikä verkkokauppa-alusta sinun kannattaa valita yrityksesi verkkokaupalle? Onko verkkokauppojen alustojen välillä merkittäviä eroja, ja onko joku tietty vaihtoehto selvästi paras valinta?  Netistä voi löytää monia artikkeleita, joissa saatetaan julistaa yksi tai toinen verkkokauppa-alusta ylivoimaiseksi voittajaksi. Käytännössä kuitenkin erittäin laadukkaita alustoja verkkokaupoille on niin monia, ja eri yritysten tarpeet voivat vaihdella niin paljon, ettei mitään jokaiselle yritykselle parasta verkkokauppa-alustaa edes ole.  Siksi sinun kannattaakin pyrkiä valitsemaan se alusta, joka on paras…

  • Soittorobotti massaviestinnässä ja liidihankinnassa

    Mikä ihme on soittorobotti? Viimeisten vuosien aikana puheenaiheeksi ovat nousseet erilaiset soittorobotit, tuttavallisemmin soittobotit tai robottipuhelut, joita yritykset ovat ryhtyneet käyttämään viestinnässään. Käytännössä kyse on robottipuheluista eli automatisoidusta puhelinjärjestelmästä, jolla voidaan soittaa valmiiksi nauhoitettuja puheluita erilaisille kontaktiryhmille. Soittorobottien avulla on toteutettu erilaisia kampanjoita asiakastyytyväisyyskyselyistä ja monenlaisista gallupeista tärkeiden asioiden tiedottamiseen. Soittorobottia on käytetty myös B2B-yritysten kylmäsoittojen eli myynnin ensimmäisen kontaktin hoitamisessa. Ilmiönä soittorobotti on vielä verrattain uusi,…

  • Kiinteistönvälitys Hämeenlinna Kokemuksia

    Vaihdoimme hiljattain kotia ja meille kiinteistönvälitys Hämeenlinnasta tuli ajankohtaiseksi. Tutkin palveluntarjoajia ja niitä oli asuinalueen kokoon ja väkilukuun suhteutettuna melko paljon. Kiinteistönvälitys Hämeenlinna – Valintana Koti Vaihtoon Päätettiin valita palvelu nimeltä Kotivaihtoon.com. Ajattelin, että en missään nimessä halua käyttää välityspalkkioon mitään tähtitieteellisiä summia, joten edullinen välityspalkkio oli yksi pääkriteereistä. Olin myynyt aikaisemman asunnon itse, mutta…