Verkkokaupan hakukoneoptimoinnin sudenkuopat – vältä nämä virheet
Kun teet verkkokaupallesi hakukoneoptimointia, sinun tulee toteuttaa verkkokauppa järkevästi niin teknisesti, kuin käytettävyyttäkin ajatellen. Tänä päivänä ihmisillä on verkko-ostoksissa niin paljon valinnanvaraa ja mahdollisuuksia, että epälooginen tai hitaasti lataava verkkokauppa jätetään hyvinkin nopeasti ja siirrytään kilpailevaan kauppaan.
Tee kaupastasi siis optimaalinen, jotta maksimoit hakukonenäkyvyytesi lisäksi myös verkkokauppaostojen määrän ja rakennat tuottavan verkkokaupan. Ainakin näitä seuraavia asioita sinun tulee välttää, jotta onnistut.
1. Sosiaalisen median käyttämättä jättäminen
Sosiaalisen median käyttämättä jättäminen on yksi yleisistä virheistä, joita kauppias voi tehdä. Sosiaalinen media on loistava tapa pitää yhteyttä asiakkaisiin ja rakentaa suhteita. Sosiaalisen median mahdollisuudet toki ovat tänä päivänä hyvin rajallisia, tai ainakin huomattavasti heikennettyjä yrityksien näkökulmasta. Tämä johtuu siitä, että alustat ovat heikentäneet yrityksien luonnollista näkyvyyttä alustoilla.
Kohderyhmästäsi riippuen sinun pitäisi hyödyntää niitä sosiaalisia medioita, joissa potentiaalisimmat asiakkaasikin viihtyvät – eikä niitä, joita tykkäät itse käyttää. Esimerkiksi nuorten suosima TikTok voi olla monelle verkkokaupan hakukoneoptimointiinkin hyvä liikenteen lähde, sillä TikTokissa on edelleen mahdollista saada luonnollisesti todella suuria näyttökertamääriä.
On monia syitä, miksi sinulla ei ehkä ole läsnäoloa sosiaalisessa mediassa. Ehkä et vain ole vielä ehtinyt perustaa sitä. Tai ehkä olet ollut liian kiireinen keskittyessäsi yritystoimintasi muihin osa-alueisiin. Oli syy mikä tahansa, koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa somepresenssin rakentamista.
Alkuun sinun tulee tunnistaa, mikä some olisi yritystoiminnallesi paras ja lähteä vain kokeilemaan. Älä lannistu, vaikka ei heti tulisi onnistumisia. Onnistumiset saattavat tulla vasta viikkojen, kuukausien tai vuosien päästä. Testaa siis, mikä toimii ja mikä ei. Vaihda strategiaa lennosta aina ja pyri parempaan hyödyntäen AB-testausta (tässäkin asiassa).
2. Tuotekategoriasivujen optimoimatta jättäminen
Tuotekategoriasivujen optimoimatta jättäminen on yksi yleisistä verkkokauppiaan hakukoneoptimoinnin puutteista. Ajatellaan, että tuotteet ovat tärkeitä, mutta unohdetaan, että kaikki tuotteiden ja mm. tuotekuvausten optimointiin käytettävä aika saattaa myöhemmin muuttua turhaksi, jos tuote vaikka poistuu myynnistä tai muuten vain loppuu. Lisäksi Google yleensä tarjoaa mieluummin tuotekategoriasivua Googlen hakutuloksissa. Näin ihminen näkee useampia tuotteita yhdellä kertaa, eikä Googlenkaan tarvitse arpoa, mitä yksittäistä tuotetta se tarjoaisi hakijalle hakutuloksissaan yhteisen tuotekategoriasivun sijaan. Näistä syistä kannattaa keskittyä verkkokaupan hakukoneoptimoinnissa erityisesti tuotekategoriasivuihin.
3. Nopeusoptimoinnin tekemättä jättäminen
Et nopeusoptimoi verkkosivustoasi. Hyvin tehty nopeusoptimointi parantaa yleensä merkittävästi verkkokaupan hakukonesijoituksiasi Googlessa.
Miten verkkokaupan nopeusoptimointi sitten tehdään? Yksi helpoimpia tapoja on optimoida kuvat. Kuvien optimointi alkaa jo ennen niiden asettamista verkkokauppa-alustallesi. Kuvien pienentämiseen voit hyödyntää esim. Optimizillaa. Loput hoitaa yleensä verkkokauppa-alusta tai sen tuomat lisäosat.
Verkkokaupan nopeusoptimointiin on muitakin työkaluja, kuin vain kuvien optimointi. Verkkokauppiaana sinun kannattaa tehdä kaupastasi aina mahdollisimman kevyt myös teknisessä mielessä – näin sivusto on optimaalinen niin Googlen, kuin käyttäjienkin silmissä. Mikäli esimerkiksi jonkin toiminnallisuuden lisääminen verkkokauppaasi hidastaa kauppaa merkittävästi, kannattaa harkita sen pois jättämistä. Jollei se sitten tuo myyntiä jotenkin muuten todella merkittävästi enemmän. Mitä nopeamman kaupan rakennatta, sitä paremmin se myös löytyy Googlesta ja muista hakukoneista, kuten Bingistä.
4. Google Analyticsin hyödyntämättä jättäminen
Google Analyticsin ja muiden analytiikkaa auttavien työkalujen, kuten Google Search Consolen hyödyntämättä jättäminen. Näiden ilmaisten palveluiden avulla voit seurata kävijöitäsi, nähdä millä sivuilla he vierailevat, mitä kautta käyttäjät sivustollesi tulevat ja mitä he verkkokaupassasi tekevät. Analytiikka auttaa sinua verkkokauppiaana tunnistamaan pullonkaulat ja sudenkuopat – joka taas auttaa sinua eliminoimaan tuottamattomat jutut kaupassasi ja rakentamaan verkkokauppasi käyttäjäkokemuksestasi entistä paremman.
5. Huonosti suunniteltu verkkosivusto
Huono verkkosivuston suunnittelu, eli suunnittelun laiminlyönti voi olla kohtalokas virhe verkkokauppiaalle. Jos haluat rakentaa menestyksekkään verkkokaupan (esim. suositulla WordPressin WooCommercella), sinun on varmistettava, että sivustosi suunnittelu on hoidettu käyttäjäkokemus edellä, eli optimoitu niin mobiililaitteille, kuin pöytätietokoneille. Sinun tulisi ensisijaisesti harkita responsiivisen verkkokaupan suunnittelun käyttöä kiinteän leveyden suunnittelun sijaan. Responsiivisuuden ansiosta verkkokauppasi mukautuu eri näytön kokoihin ilman, että ulkoasua tarvitsee säätää manuaalisesti.